Typ zajęć: | wykład |
Osoby prowadzące: | dr Wojciech Sobolewski |
Liczba godzin: | 15 |
Poziom studiów: | magisterskie |
Semestr: | 4 |
ECTS: | 2 |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konsultacje 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zaliczenia 15 Studiowanie literatury 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2 |
Strona WWW: | – |
Język wykładowy: | polski |
Skrócony opis: | Wykład ukazuje zróżnicowanie geograficzne Ameryki Północnej poprzez zaprezentowanie najatrakcyjniejszych form krajobrazu tego kontynentu. |
Pełny opis: | Ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnejwykazuje znaczne urozmaicenie. Można tam spotkać niemal wszystkie formy rzeźby terenu –wysokiegóry, płaskowyże,obszary nizinne, kotliny i depresje. U wybrzeży występują wyspy grupujące się w archipelagi, a liczne półwyspy imierzeje odcinają zatoki od otwartego oceanu. Celem wykładu jest przedstawienie charakterystycznych przykładów krajobrazów tego kontynentu na przykładzie obiektów, które stanowią największe atrakcje turystyczne Ameryki Północnej. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Ogólna charakterystyka krain geograficznych Ameryki Północnej, działalność lodowca górskiego na przykładzie krajobrazów Parku Narodowego Yosemite w górach Sierra Nevada, powstawanie i funkcjonowanie obszarów pustynnych na przykładzie Doliny Śmierci, działalność erozyjna rzek na przykładzie kanionów rzeki Kolorado i jej dopływów, charakterystyka Wielkiej Równiny Prerii, formy powstałe w wyniku erozyjnej i akumulacyjnej działalności morza na przykładzie wybrzeży Oceanu Spokojnego oraz wyspy barierowej Padre Island w Zatoce Meksykańskiej. |
Literatura: |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA W1. Identyfikuje i opisuje złożone związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego,profil ogólnoakademickiK_W04; P2A_W01, profil praktyczny K_W04; P2P_W01 W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu przyrodniczego oraz poszczególnych jego komponentów, profil ogólnoakademickiK_W03; P2A_W01, profil praktycznyK_W03; P2P_W01 W3. Ma wiedzę na temat globalnych problemów środowiskowych i ich wpływu na środowisko lokalne, profil ogólnoakademickiK_W06; P2A_W05, profil praktycznyK_W06; P2P_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do formułowania sądów, opinii, prawidłowości, hipotez na temat różnych zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym, profil ogólnoakademickiK_U11; P2A_U07, profil praktyczny K_U16; P2P_U06 U2. Prezentuje problemy, poglądy, wnioski dotyczące zagadnień szczegółowych z obszaru geografii na forum publicznym w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem wielostronnych środków komunikacji werbalnej. profil ogólnoakademickiK_U12; P2A_U10, profil praktyczny K_U17; P2P_U10 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie. profil ogólnoakademickiK_K03; P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny K_K03; P2P_K01, P2P_K07 K2. Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów, wykazuje się przedsiębiorczością, profil ogólnoakademickiK_K04; P2A_K08, profil praktyczny K_K04; P2P_K08 |
Metody i kryteria oceniania: | Kolokwia śródsemestralne |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny |
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia: | W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2 - Kolokwia śródsemestralne |
Wymagania wstępne: | brak |
Uwagi: | – |