moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
KRAJOBRAZY AMERYKI (FAKULTET)
KRAJOBRAZY AMERYKI (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: dr Wojciech Sobolewski
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 4
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do zaliczenia 15
Studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Wykład ukazuje zróżnicowanie geograficzne Ameryki Północnej poprzez zaprezentowanie najatrakcyjniejszych form krajobrazu tego kontynentu.
Pełny opis: Ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnejwykazuje znaczne urozmaicenie. Można tam spotkać niemal wszystkie formy rzeźby terenu –wysokiegóry, płaskowyże,obszary nizinne, kotliny i depresje. U wybrzeży występują wyspy grupujące się w archipelagi, a liczne półwyspy imierzeje odcinają zatoki od otwartego oceanu. Celem wykładu jest przedstawienie charakterystycznych przykładów krajobrazów tego kontynentu na przykładzie obiektów, które stanowią największe atrakcje turystyczne Ameryki Północnej. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Ogólna charakterystyka krain geograficznych Ameryki Północnej, działalność lodowca górskiego na przykładzie krajobrazów Parku Narodowego Yosemite w górach Sierra Nevada, powstawanie i funkcjonowanie obszarów pustynnych na przykładzie Doliny Śmierci, działalność erozyjna rzek na przykładzie kanionów rzeki Kolorado i jej dopływów, charakterystyka Wielkiej Równiny Prerii, formy powstałe w wyniku erozyjnej i akumulacyjnej działalności morza na przykładzie wybrzeży Oceanu Spokojnego oraz wyspy barierowej Padre Island w Zatoce Meksykańskiej.
Literatura:
  1. Makowski A., 2005, Geografia regionalna części świata. PWN, Warszawa.
  2. Mizerski Wł., 2004, Geologia regionalna świata. PWN, Warszawa.
  3. Kanada - przewodnik, 2004, (praca zbiorowa) Wyd. NationalGeographic, ISBN: 83-89019-67-1, 400 s.
  4. USA - przewodnik ilustrowany, 2009, (praca zbiorowa) Wyd. Pascal, ISBN: 978-83-7513-420-9, 320 s.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Identyfikuje i opisuje złożone związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego,profil ogólnoakademickiK_W04; P2A_W01, profil praktyczny K_W04; P2P_W01
W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu przyrodniczego oraz poszczególnych jego komponentów, profil ogólnoakademickiK_W03; P2A_W01, profil praktycznyK_W03; P2P_W01
W3. Ma wiedzę na temat globalnych problemów środowiskowych i ich wpływu na środowisko lokalne, profil ogólnoakademickiK_W06; P2A_W05, profil praktycznyK_W06; P2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do formułowania sądów, opinii, prawidłowości, hipotez na temat różnych zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym, profil ogólnoakademickiK_U11; P2A_U07, profil praktyczny K_U16; P2P_U06
U2. Prezentuje problemy, poglądy, wnioski dotyczące zagadnień szczegółowych z obszaru geografii na forum publicznym w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem wielostronnych środków komunikacji werbalnej. profil ogólnoakademickiK_U12; P2A_U10, profil praktyczny K_U17; P2P_U10
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie. profil ogólnoakademickiK_K03; P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny K_K03; P2P_K01, P2P_K07
K2. Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów, wykazuje się przedsiębiorczością, profil ogólnoakademickiK_K04; P2A_K08, profil praktyczny K_K04; P2P_K08
Metody i kryteria oceniania: Kolokwia śródsemestralne
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2 - Kolokwia śródsemestralne
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: